zaterdag 26 februari 2011

Over het werk van Koen Pattyn

Misschien mag ik het niet posten, en deed ik het beter niet,

ZALM: over Koen Pattyn door Ricky Oudermans

Ik was vandaag van plan Koen zijn expo te gaan bezichtigen in Antwerpen , maar het weer heeft een beetje roet in het eten geworpen. Mijn vrije tijd  met mijn gezin is zowel voor mezelf en mijn vrouwtje heilig en dus ten spijt hebben we dankzij het regenachtige karakter van het weer gekozen om niet naar Antwerpen af te zakken om de expo van Koen te gaan bekijken in Tzarart. ( Ik probeer het volgende week nogmaals).

Enfin,

Wat ik wel kwijt wil over het Werk van Koen is het volgende:

Als ik het werk van Koen zou moeten omschrijven in drie woorden zou ik zeggen : hypersensitief, naiƫf en rechtdoorzee.

Ooit was er eens commotie over een werk van Marlene Dumas waarin zij haar eigen kind afbeeldde me bloedrode handen. Niet dat het kind iets ergs was overkomen , niet dat Dumas haar had afgebeeld zoals zij het haar voorstelde, Het leek bloederig, smerig en ziekelijk maar achteraf bleek het een portret te zijn van haar eigen kind dat net met vingerverf had gespeeld.

Koen weet wat kijken is , en weet het ook weer te geven...en soms lijkt hij wel opzettelijk te spelen met de vooroordelen die de kijker zou kunnen hebben. Misschien is het wel zo, maar ik denk dat hij niet zoals Jan Modaal rond de pot wil draaien maar steeds weergeeft wat hij ziet ook al wil de kijker niet  hetzelfde ervaren.

Vooral vind ik Koen een schilder, iemand die boetseert met verf, iemand die kan accentueren wat belangrijk is en kan vervagen wat niet. Koen werkt vooral met olieverf wat maakt dat OVERschilderen het schilderen overstijgt want dat  is wat een schilder doet ... overstijgen.

Koen is ook een beetje een zalm , het best in zijn vel stroomopwaarts.... dus niet met de stroom mee.
maar dat hoeft ook niet als je een zalm bent ...

Ik kijk naar Koen zijn werk het liefst zoals ik naar muziek luister... de ene dag is het klassiek, dan pop, dan rock en misschien wel eens disco.

ik denk dat kunst zintuiglijk is, vooral in het werk van Koen Pattyn , je moet het rieken, voelen, en aanschouwen ... en dan liefhebben !

Ricky 26-02

1 opmerking: